2020 - Haalbaar, betaalbaar en met draagvlak

In 2020 bracht Marjolein Groot Koerkamp namens de VVD de volgende inbreng bij de Algemene Beschouwingen.

Voorzitter, vanavond nemen wij als Algemeen bestuur een besluit over de begroting van 2021; wederom digitaal en vanuit huis, zoals we al acht maanden doen als gevolg van de Corona crisis. Als VVD missen wij het persoonlijke contact met iedereen in deze vergadering en de informele gesprekken in de wandelgangen.

Het begin van het nieuwe decennium zal de geschiedenisboeken ingaan als een periode van maatschappelijke onzekerheid. De gezondheid, het welzijn van mensen, de economie en het vertrouwen in de toekomst hebben door Corona een harde klap gekregen. Als VVD willen wij daarom dat het waterschap sterk, actief en dienstbaar is. Het waterschap blijft de veiligheid van dijken garanderen en zorgt dat het afvalwater goed gezuiverd wordt. Het zorgt voor de toekomst van ons gebied voor onze kinderen en kleinkinderen. En het zorgt dat de financiën op orde zijn. Nieuwe thema’s zoals biodiversiteit en aquathermie benaderen we als VVD met de blik van haalbaar, betaalbaar en draagvlak. Goed contact met inwoners is essentieel om resultaten te behalen waar iedereen tevreden mee is.

Corona heeft in 2020 ook impact op het waterschap. Er zijn veel mensen ziek geworden en iedereen werkt vanuit huis. De dagelijkse werkzaamheden gaan gelukkig door. Het AGV draagt haar steentje bij aan het onderzoek naar Corona door het rioolwater te onderzoeken, in opdracht van het RIVM.

In het afgelopen jaar is veel van de medewerkers van Waternet gevraagd om te zorgen dat de werkzaamheden door kunnen gaan. Daarom hebben wij eerder dit jaar de motie ‘Dank’ ingediend, die door het gehele AB is gesteund. Tot teleurstelling van de VVD-fractie heeft deze motie alleen geresulteerd in een bericht op het intranet van Waternet. Wij hadden er toch wat meer van verwacht en vragen de dijkgraaf om een videoboodschap op te nemen met een mooie kerstboodschap namens het AB. De medewerkers van Waternet verdienen het!

Het jaar 2020 is ook het jaar waarin de waterschappen gezamenlijk tot een voorstel zijn gekomen voor een nieuw belastingstelsel. Een belangrijke mijlpaal! Onder andere de knelpunten voor onze boeren worden hiermee opgelost.

Vooruitblik 2021

Voorzitter, we kijken nu vooruit naar 2021. In deze tijden van onzekerheid zijn veel inwoners en ondernemers bezorgd over hun gezondheid, maar ook over hun toekomst. Behouden ze hun baan of onderneming? Kunnen ze de rekeningen nog wel betalen? Als VVD vinden wij dat het waterschap rekening moet houden met de onzekere financiële positie van onze inwoners, bedrijven en boeren.

Afgelopen voorjaar hebben wij in de motie ‘Nieuwe tijden, nieuwe afwegingen’ het verzoek neergelegd om stijging van de belastingtarieven zoveel mogelijk te voorkomen. Eerst kijken naar onze eigen uitgaven. Wat kan geschrapt of bezuinigd worden? En als laatste redmiddel pas de tarieven verhogen.

In de begroting voor 2021 zien wij de eerste effecten van deze motie tot onze vreugde terug; de tarieven blijven binnen de bandbreedte die is aangegeven in de motie. Met name voor de boeren zullen de kosten komend jaar minder stijgen. Dit is ook hard nodig wat ons betreft.

De intentie om meer te investeren juicht de VVD toe. Door extra investeringen kan kennis behouden blijven, de watersector groeien en werkgelegenheid worden gecreëerd. Met name voor het MKB kan dit een steuntje in de rug zijn in de huidige crisis.

De VVD is enthousiast over de nieuwe opzet van de begroting (planning & control cyclus). Als AB krijgen wij hiermee vroegtijdig inzicht in mogelijkheden en kosten. We constateren dat nog niet alles uit de motie van 2 juli is uitgevoerd. In aanvulling hierop dienen wij nu een nieuwe motie in, om nog beter zicht te krijgen op de investeringen, operationele inkomsten, assetmanagement en uitgaven.

Uiteraard hebben wij daarbij wel ambitie voor 2021. Zorgen dat we volgend jaar de tarieven niet hoeven te verhogen! Zodat iedereen zonder problemen aan zijn/haar verplichtingen kan voldoen.

In de plannen die voorliggen voor 2021 staan nieuwe onderwerpen op de agenda als biodiversiteit en aquathermie. De VVD-fractie kijkt realistisch naar deze onderwerpen. We haken aan met de taken die we hebben als waterschap, we werken samen en laten aan de markt over wat kan. Bij projecten willen we tijdig weten wat de risico’s en financiële gevolgen zijn. Tevens letten we op draagvlak. Willen onze inwoners het eigenlijk wel? Of alleen een schreeuwende minderheid?

Bij de uitvoering van projecten zullen we als VVD extra letten op contact met inwoners. Inwoners die over het algemeen geen flauw idee hebben waar het waterschap mee bezig is. Polderen kost tijd, maar voorkomt dat grote groepen mensen achteraf ontevreden zijn. Heldere communicatie is daarbij voorwaarde voor succes!

Voorzitter, ik rond af: de huidige tijd van onzekerheden vraagt realisme, verantwoordelijkheid, samenwerking en goede communicatie. Zaken waar wij als VVD voor staan. We doen wat we moeten doen! En dát doen we goed!