Beantwoording schriftelijke vragen over uitvoer onderhoud watergangen

De VVD-fractie had naar aanleiding van de najaarsschouw en de uitzonderlijke regenval schriftelijke vragen gesteld over de uitvoer. De beantwoording hiervan ontving de VVD op 12 december.

Het waterschap gebruikt de Keur AGV (vanaf 01-01-2024 de Waterschapsverordening) om beleidsmatig verplichtingen voor perceeleigenaren vast te leggen, met communicatie op verschillende niveaus, waaronder aankondigingen in huis-aan-huisbladen en op websites. Bij gebrek aan onderhoud ontvangt de betrokken eigenaar eerst een waarschuwingsbrief en start het waterschap zo nodig een handhavingsprocedure.

Het waterschap geeft aan dat het op de hoogte is van de impact op toegankelijkheid van akkers voor zwaar materieel door de uitzonderlijke regenval. Het waterschap erkent deze uitdaging en heeft een addendum opgesteld, waarin begrip wordt getoond voor vertragingen in slootonderhoud door weersomstandigheden. Perceeleigenaren kunnen aangepaste afspraken maken, mits dit geen grote waterhuishoudelijke problemen veroorzaakt.

Hoewel er geen specifiek aangepast handhavingsprotocol is, blijft het waterschap regievoerend en handhaaft het de gebruikelijke procedure met behoud van termijnen. Het waterschap benadrukt echter coulance waar het watersysteem robuust genoeg is, maar behoudt de regie voor essentieel onderhoud, zij het op een later tijdstip.

Afsluitend vroegen we het waterschap hoe het Dagelijks Bestuur de effectiviteit van de huidige uitvoer van onderhoud evalueert en of het Algemeen bestuur hiervan op de hoogte gesteld wordt. Naar aanleiding van de jaarlijkse najaarsschouw wordt er jaarlijks aan het bestuur gerapporteerd. De cijfers die hieruit voortkomen worden vergeleken met de jaren ervoor.

De afgelopen jaren is gewerkt aan het doorvoeren van beleidskaders ‘meer vegetatie laten staan daar waar mogelijk’, monitoring over de effectiviteit van deze maatregel(en) wordt komend jaar uitgewerkt. De VVD-fractie is benieuwd naar de uitwerking. We hopen dat het waterschap rekening blijft houden met de menselijke maat en gezond verstand bij het handhaven van slootonderhoud.