De VVD vraagt om transparantie in het debat over de krantpublicaties van afgelopen zomer

In het licht van recente ontwikkelingen en de beantwoording van schriftelijke vragen met betrekking tot het Waterschap AGV, wordt de roep om transparantie en actie luider. De nadruk lag op de implementatie van Governance (de wijze van besturen) besluiten, gericht op het versterken van de sturing, identiteit en vertrouwen binnen de organisatie. Brigitte Wielage, onze fractievoorzitter, geeft haar reflectie op het debat.

Namens de VVD heb ik gezegd dat wij kennis hebben genomen van de beantwoording van de door partijen ingediende schriftelijke vragen inzake de publicatie in het NRC.

De VVD kijkt graag vooruit en is vooral benieuwd hoe het staat het met de implementatie van de Governance besluiten gericht op het versterken van de sturing op de uitvoering én versterken van de identiteit van het Waterschap. Een aantal belangrijke wijzigingen zijn geïmplementeerd: de aanpassing mandaatbesluit, de indiensttreding Secretaris Directeur, het cultuurtraject is ingezet, en de bestuursdienst AGV is ingericht. Er wordt gewerkt aan de vernieuwde Stichting.

Wij lezen in de beantwoording vooral over inzet op de formele structuur en de cultuur. Beide heel belangrijk. Ook de VVD wil, voor wat betreft de verhouding tussen het bestuur van het Waterschap AGV en de medewerkers van haar uitvoeringsorganisatie Waternet, een transparante relatie en organisatie gestoeld op respect en vertrouwen. En wil daar ook als Algemeen Bestuur een actieve rol in nemen.

We missen echter informatie over de uitvoering van de tweede motie die op 12 januari 2023 is ingediend en aangenomen, die gaat over de Identiteit van het Waterschap AGV.

De beantwoording van de portefeuillehouder dat daar nog niets concreets over is te rapporteren vinden wij teleurstellend.

Op de vraag van de portefeuillehouder of een klankbordgroep kan worden ingesteld hebben wij zeer terughoudend geantwoord. Er zijn immers vak commissies, er kunnen verdiepende technische sessies worden georganiseerd en actuele zaken kunnen in het fractievoorzittersoverleg worden besproken.

De VVD vindt vooral ook hier transparantie belangrijk. De bijeenkomsten moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Want de discussie over Governance heeft grote impact op de toekomst van het Waterschap AGV en moet gedragen worden door het hele Algemeen Bestuur.

Het voorstel van de PvdA om eerst op papier te zetten door de portefeuillehouder wat het doel is van de klankbordgroep vinden wij goed. In ieder geval is tijdigheid van de werkgroep voor de VVD belangrijk en de duidelijke stelling dat alle politieke overwegingen over Governance aan de commissie wordt voorgelegd en besluitvorming te allen tijde plaats vindt in het AB.