Nieuw watergebiedsplan voor toekomstbestendig natuur- en watersysteem: VVD steunt voortgang

De Horn- en Kuijerpolder ligt westelijk van Nederhorst den Berg en het Watergebiedsplan wordt nu opnieuw vastgesteld door het Waterschapsbestuur. Er zijn enkele hydrologische knelpunten in de polder om op te lossen en er liggen kansen om de ecologische toestand te verbeteren. Nieuw in het plan ten opzichte van vroeger is dat ‘water en bodem sturend’ daarin meer is verankerd. Zo volgt het nieuwe peilbesluit niet meer de bodemdaling. Er is in het gebied draagvlak voor het nieuwe plan. Lars leverde inbreng op dit gebiedsplan.

Namens de VVD sprak ik in de commissie steun uit voor dat plan dat voldoende toekomstgericht is, een belangrijk punt uit ons VVD-verkiezingsprogramma. En, zo zegde het DB-lid Van Rijn mij toe, wordt er indien er voldoende aanleiding is, het AB gevraagd om later een nieuw (peil)besluit te nemen.

Ik heb verder ingebracht dat het water- en bodemsysteem van de Heuvelrug, Gooi en Vechtstreek tegen zijn grenzen aanloopt. Er loopt een onderzoek om dat totale gebied toekomstbestendig te maken. (Bron)

Meer over dat onderzoek: Met de effecten van de klimaatverandering, afname van biodiversiteit, bodemdaling en verstedelijking, worden de grenzen van het water- en bodemsysteem steeds meer bereikt. Het landgebruik en de bijbehorende inrichting volgen vaak niet de opbouw van de ondergrond en het natuurlijke watersysteem. Het gevolg hiervan is dat er steeds grotere problemen zijn op het gebied van de beschikbare hoeveelheid van water en waterkwaliteit die effect hebben op natuur, landbouw, stedelijke functies én drinkwatervoorziening.

Goed is dat het Waterschap daarin niet alleen staat maar ook o.a. de gemeenten zijn aangehaakt. Dat is altijd een belangrijk punt voor de VVD geweest: water en bodem sturend en een integrale aanpak. Vanuit die visie gaf ik in commissie ook aan dat de gebiedsplannen daarop zullen worden afgestemd. Maar een gebiedsplan dat nu na participatie klaarligt voor besluitvorming ‘openbreken met nieuwe wensen?’; Zoals een aantal linkse fracties willen? Nee!

Met dit watergebiedsplan stelt AGV het peilbesluit in de Horn- en Kuierpolder vast en lost het plan knelpunten op met de water aan- en afvoer. AGV verbetert de waterkwaliteit van de Horn- en Kuijerpolder door beperking van overmatige inlaat van water uit de Vecht. Daarnaast optimaliseert AGV het beheer en onderhoud van hoofdwatergangen de komende jaren, ter verbetering van de toestand van de waternatuur (biodiversiteit) in de polders.

In de Algemeen Bestuursvergadering zal het zeker een bespreekstuk zijn en daarna neemt ons AB een besluit. De VVD steunt het plan.

Link naar vergadering.