Politiek café Waterschapsverkiezingen 11 maart 2023

Floris-Jan Blok, kandidaat op plek 2, was onlangs te gast bij het politiek café van stadsdorp KNSM om samen met andere kandidaten van de partijen de dilemma's en vragen rondom waterschap te bespreken.

Naast de VVD nam ChristenUnie, PvdA, AWP, De Groenen, PvdD, WN en 50Plus deel. BBB had op de dag zelf zich afgemeld.

Een van de vragen die Floris-Jan kreeg was of het waterschap wel een politieke organisatie is. Hij erkende dat er politieke partijen zijn die meedoen aan de verkiezingen voor het waterschap, maar benadrukte dat het Waterschap vooral een technische organisatie is. Dat neemt niet weg dat de keuze in prioriteiten een politieke keuze is, aldus Floris-Jan.

Een groot dilemma dat ter sprake kwam was de kostenpost van het riool. Blok erkende dat dit de grootste kostenpost is voor het waterschap. Hij gaf aan dat er zowel geïnvesteerd moet worden in zuiveringstechnieken als in gedragsverandering bij inwoners. Zo kunnen inwoners bijvoorbeeld gestimuleerd worden om minder vervuilende middelen te gebruiken en minder water te verspillen.

Ten slotte werd de stijging van de waterschapsbelasting besproken. Floris-Jan gaf aan dat dit nu eenmaal de prijs is voor veilig en schoon water. Hij benadrukte dat de grondslag van de belasting juist is, maar dat er wel gekeken moet worden naar manieren om de kosten te drukken en efficiënter te werken.

Floris-Jan wist de aanwezigen te vertellen over de VVD-benadering voor de dilemma's en vragen rondom het Waterschap. Hij benadrukte het belang van een goede omgang met water en een veilige leefomgeving, en gaf aan dat het waterschap in zijn kracht staat als het dichtbij zijn kerntaken blijft.