9 maart, Pakhuis de Zwijger: waterschapverkiezingendebat 2023

Brigitte Wielage, onze lijsttrekker ging met de andere kandidaten in debat bij Pakhuis de Zwijger op donderdag 9 maart!

Brigitte Wielage heeft tijdens het verkiezingsdebat in Pakhuis de Zwijger een goed verhaal gehouden over diverse waterschapgerelateerde onderwerpen.

Ze benadrukte dat we de problemen niet moeten overdrijven, maar dat we ook niet moeten negeren dat er iets moet gebeuren. Ze benoemde het extreem weer als een steeds groter wordend probleem. Daarnaast noemde ze voorbeelden van hittegolven, droogte en hevige regenval, en stelde dat we ons moeten aanpassen aan deze omstandigheden.

Brigitte moest in de derde ronde in debat gaan over het dilemma: iedereen gelijk of goed gedrag belonen. Zij deed dit met De Groenen en de ChristenUnie. Brigitte gaf aan dat goed gedrag belonen altijd effectief is. De VVD wil graag dan ook op individuele basis budget beschikbaar stellen om waterbewustzijn te creëren en maatregelen te nemen.

Ook ging Brigitte in op de watertekorten en overschotten die steeds vaker voorkomen. Ze pleitte voor een betere samenwerking tussen de verschillende overheden om dit probleem aan te pakken.

De zeespiegelstijging was een ander belangrijk onderwerp dat Wielage aansneed. Ze stelde voor om te investeren in de aanleg van het verhogen van dijken en deze te blijven versterken. Ook wees ze hier op de noodzaak van samenwerking om dit probleem aan te pakken. Ze benadrukte dat we niet moeten blijven hangen in doemscenario's, maar dat we ons moeten aanpassen aan de veranderende omstandigheden.

Brigitte gaf in een vlammend betoog aan dat de VVD vol voor de wettelijke taken gaat van het waterschap, namelijk veilige dijken en dus droge voeten, schoon water en voldoende water! De VVD zoekt daarbij altijd naar de koppelkansen op het gebied van duurzaamheid, natuur, biodiversiteit en klimaat. Daarbij let de VVD wel goed op de financiën en is wat het waterschap doet effectief en efficiënt. Ook wel haalbaar en betaalbaar en dat alles in samenspraak met boeren en bedrijven!